top of page

ניוזלטר פדגוגי 22.11.18

למידה בתנועה

אחרי יום לימודים במכללה אני מרגישה עייפה, חסרת כוחות

ומוטיבציה ובעיקר מותשת, למרות שבחרתי ללמוד, זה מעניין אותי וחשוב לי. אז למה זה קורה בעצם? אני מאמינה שישיבה ארוכה היא חלק מהעניין (וגם מעט הפסקות או הפסקות קצרות). בעצם, ככל שנמצאים במצב סטטי יותר זמן, כך יש זרימת דם פחות טובה וכך החומרים ההכרחיים ליצירת האנרגייה (הגלוקוז והחמצן) מגיעים פחות לגוף ובעיקר למוח. זאת אומרת שאם אני רוצה, לעזור לתלמידים ללמוד טוב יותר (בייחוד שרובם לא בחרו ללמוד, זה לא כל כך מעניין אותם וגם לפעמים לא חשוב להם) כדאי שאני אאפשר כמה שיותר תזוזה בכיתה. יש גישה שלמה שמתבססת על תאוריות האינטלגנציות של גרדנר (אינטיליגנציה גופנית-תנועתית) אך בעיני זה הרבה יותר בסיסי ויכול לעזור לתלמידים לסיים שיעור או יום לימודים פחות מותשים ויותר יודעים.

אז איך מיישמים את זה בכיתה? זזים!

1. הקנייה בעמידה. בתחילת ההקנייה או בסופה, מבקשים מהתלמידים לעמוד (פשוט במקום לשבת). אפשר לעשות זאת רק דקה או שתיים, אבל כבר גרמנו לתזוזה.

2. מסירות בכדור:

- כדור השאלות, עושים בכדור ספוג פתח ומכניסים פנימה פתקים עם שאלות. מתמסרים בכדור וכל פעם מוציאים שאלה ועונים.

- כשמזהים שהקשב יורד, מבקשים מהתלמידים לעמוד, ולהתמסר בכדור עשר מסירות מבלי שהוא יפול או לחילופין משחקים שבע בום (רעיון של מיטל כהן).

3. שאלות בתנועה- מבקשים מהתלמידים לקום, מקרינים על הלוח שאלה רב ברירתית, כאשר כל מסיח יסומן בדרך אחרת (מסיח א' - סיבובי אגן, מסיח ב' קפיצות כוכב, מסיח ג' - עמידה על רגל אחת, מסיח ד' לשבת) התלמידים מסמנים את התשובה הנכונה בתנועה המתאימה (רעיון של שי ווייס).

או

כל מסיח יסומן בעזרת אחת הפינות בכיתה (מסיח א' פינה ימנית מקדימה וכו') התלמידים יסמנו תשובה נכונה בעזרת הליכה לפינה המתאימה.

4. עומדים ומחפשים- מחלקים לתלמידים כרטיסיות כאשר על כל תלמיד למצוא תלמיד שמשלים את הכרטיסייה שלו (למשל כרטיסיה עם שנה וכרטייסייה עם אירוע בשנה הזו, מושג והגדרה, משוואה ופיתרון, מקום ואירוע וכו').

5. גירים- יוצאים אל מחוץ לכיתה, ובקבוצות כותבים/מציירים בגירים (מארג מזון, פותרים משוואה, כותבים סדר כרונולוגי וכו').

רעיונות לבוקר טוב

1. מה נשתנה? - נבקש מתלמיד להתבונן טוב בכיתה, אחרי שהוא בטוח כי זוכר הכל מבקשים ממנו לצאת מחוץ לכיתה. בזמן שהוא בחוץ, עושים שינוי בכיתה (מבקשים מהתלמידים להחליט על השינוי). כשהתלמיד חוזר לכיתה עליו לגלות מה השינוי שקרה.

באדיבות ענת בסל

2. ארבעת הפינות- מבקשים מהתלמידים לעמוד, מסמנים כל פינה בתשובה אפשרית (כן, לא, לפעמים, אף פעם לא) מקריאים משפטים ועל התלמידים לעמוד בפינה שמסמלת את התשובה שלהם. למשל, אני אוהבת את החורף, אני מעדיפה בריכה על ים, בשבוע האחרון קראתי ספר מעולה, הסדרה שאני הכי אוהבת היא האנטומיה של גריי וכו'.

3. משחק השאלות- מביאים כדור, כל פעם מישהו זורק את הכדור ועליו לשאול שאלה למי שהוא מוסר, על המקבל את הכדור צריך מיד לזרוק למישהו אחר ולשאול שאלה, אם הוא מתמהמה, עליו לענות על השאלה ששאלו אותו.

באדיבות צליל תמים

השבוע מצרפת שיר שתלוי על המקרר של חמותי :) והוא תמיד עושה לי מצב רוח טוב!

שיהיה סוף שבוע מצויין!

ונדה

תפילה למצב רוח טוב. שיר מאת תומס מורוס.

תֵּן לִי, אֵלִי, דַּרְכֵי עִכּוּל טוֹבוֹת,

וְגַם דְּבַר מָה לְעַכֵּל.

תֵּן לִי גּוּף בָּרִיא

וּמַצַּב רוּחַ טוֹב שֶׁנָּחוּץ לִשְׁמִירָתוֹ.

תֵּן לִי נֶפֶשׁ תַּמָּה שֶׁתֵּדַע

לִנְצֹר אֶת כָּל אֲשֶׁר הוּא טוֹב

וְלֹא תֶּחְרַד עַל נְקַלָּה לְמַרְאֶה רֶשַׁע,

כִּי אִם תִּמְצָא דְּרָכִים

לְהַעֲמִיד דְּבָרִים עַל מְכוֹנָם.

תְּנֵנִי נֶפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תֵּדַע שִׁעְמוּם,

רְטִינָה, אֲנָחָה וְקִינָה,

אַף לֹא מְצוּקָה יְתֵרָה

מֵחֲמַת אֶבֶן נֶגֶף זוֹ הַקְּרוּיָה "אֲנִי".

תֵּן לִי, אֵלִי, הוּמוֹר טוֹב.

הַעֲנֵק לִי אֶת הַחֶסֶד לְהָבִין בְּדִיחוֹת

עַל מְנַת לְגַלּוֹת בַּחַיִּים קֻרְטוֹב שִׂמְחָה,

וְשֶׁאוּכַל לַחְלֹק אוֹתָהּ עִם אֲחֵרִים.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page