top of page

ניוזלטר פדגוגי

הוראה מפורשת

כשאני נכנסת לכיתה, יש לי מטרות ברורות לשיעור הזה, בסוף השיעור אני רוצה שהתלמידים יבינו את המנגנון של תהליכי האבולוציה, הם כבר למדו על התאמות, וגם קצת על דרווין. לשם כך, אני אפתח את השיעור בכרטיס כניסה שבו כל תלמידים.ות יענו על שאלות אמריקאיות בגוגל פורמס על התאמות (כי אי אפשר להבין אבולוציה מבלי להבין את מנגנון ההתאמות), לאחר מכן, יקבלו משימה שבה יוצג בתמונות תהליך אבולוציוני, והם יצטרכו לסדר לפי הסדר ולנסות לכתוב במילים את מה שקורה בכל שלב (האינטואיציה קיימת, וכך גם אפשר לעלות על ההנחות השגויות שיש לתלמידים.ות). אחר כך נראה סרטון שמסביר את התהליך, ואז התלמידים יצטרכו לבדוק האם צדקו במשימת התמונות. לאחר מכן, אקרין במצגת את התהליכים ונכתוב במחברת, בסוף, כל תלמיד.ה ת.יקבל משימה ובה יצטרכו לסדר את השלבים של מקרה אבולוציוני אחר, באופן עצמאי. כשיגמר השיעור, אבקש מכל אחת.ד לכתוב במחברת שלושה דברים חדשים שהם.ן למדו היום.

אבל מה אם... בתחילת השיעור אני אספר להם.ן מה המטרות שלי, ואיך לדעתי אפשר יהיה להשיג אותן, אולי גם נחשוב יחד מה היעדים האישיים שלהם.ן ומה אפשר לעשות בשיעור כדי להשיג אותן. זוהי בעצם הוראה מפורשת, הוראה שמתווכת לתלמידים.ות את המטרות והראציונל של הלמידה ואופן הלמידה. אולי כך, האחריות על הלמידה לא תהיה רק על כתפי המורה, אולי כך, חוסר הוודאות של התלמידים.ות תרד (יופרשו פחות הורמוני לחץ), ייתכן שהחשיפה תסקרן אותם.ן והדבר יגרום ללמידה מהנעה פנימית. בספר של ג'ון האטי, "למידה נראית לעין" הוא מדגיש את החשיבות של תהליכים שקופים יותר של ההוראה, שיתוף התלמידים.ות במטרות, בבחירות של דרכי ההוראה וההערכה של הלמידה.

אולי בסוף השיעור (אם ישאר לי זמן) אשאל שאלה שאני אוהבת במיוחד, שאלה שמתכתבת מאוד עם ההוראה המפורשת, היא: איך אפשר היה לעשות את השיעור טוב יותר (כך שתבינו טוב יותר)? בהתחלה התשובות יהיו מהוססות ולא מדוייקות בכלל, אבל לאט לאט, התלמידים.ות מתחילים.ות לחשוב באופן החשיבה הזה. מה מקדם את הלמידה שלי, ומה פחות, מה באחריותי ומה אפשר לבקש מהמורה.

חשוב לציין כי ההוראה המפורשת היא קודם כל אג'נדה ורק אחר כך פרקטיקה, מורה אשר רוצה לנסות צריכה להתחיל לחשוב על השאלות הבאות לפני כניסתה לשיעור:

1. מה המטרות המדוייקות שלי בשיעור הזה?

2. איך אציג את המטרות לכיתה?

3. איך נכון להשיג מטרות אלה? (באילו מתודות/פרקטיקות הוראה) ואיך אציג/אסביר זאת לתלמידים?

4. איך אאפשר לתלמידים להציב לעצמם יעדים אישיים לשיעור?

5. איך התלמידים יעריכו את הלמידה שלהם ואת השגת היעדים שלהם והמטרות שלי?

6. איך לעשות רפלקציה שתקדם למידה אישית?

והכי חשוב, זה לשתף את התלמידים אם מתחילים שינוי, על הראציונל של השינוי, המטרה שלו והיתרונות.

רעיונות לבוקר טוב

1. תחרות בלונים- על התלמידים לעמוד על אותו קו, לנפח בלון לגודל זהה ולשחרר, הבלון שנחת הכי רחוק מנצח.

אפשרות שנייה, לנפח בלון לגודל זהה ולתת לאויר לצאת תוך השמעת צפצוף, הבלון שמצפצף את הזמן הממושך ביותר מנצח.

באדיבות ענת בסל

לכתוב על פתק ללא שם

1. מה אני הכי אוהב

2. מה אני הכי שונא

3. עובדה שלא יודעים עליי

כל פעם מוציאים פתק ושאולים של מי זה ועל איזו שאלה זה עונה (אחת שתיים או שלוש)

באדיבות מור בכש

3. באיזה סרט אני חי.ה - מפזרים על הרצפה כרטיסיות וכל אחד.ת בוחר.ת סרט ומשתף.ת (חברה שלחה לי את הקובץ- מקווה שלא פוגעת בזכויות יוצרים)

השבוע מצרפת שיר מתוך ספר הטאו, כחושבים על זה, הכי קשה לא להתלונן, זה משחרר ומקל אבל אולי שם צריך להתחיל - נקודה למחשבה...

שבת שלום!

ונדה

עצות ליוצאים לדרך

מתוך ספר הטאו.

בית

כדאי שיהיה קרוב לאדמה

לב

חשוב לשמור פתוח

מגע בין אנשים

חיב עדינות וחסד

שותפות

היא קודם כל נאמנות

כשיש סדר לא צריך חוקים

כדי להצליח צריך להשתמש גם במחשבה

כל תנועה דורשת את זמנה הנכון

כשלא מתלוננים

מתגלה המהות ולא הפגמים.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page