top of page

ניוזלטר פדגוגי 11.10.18


מה עושים עם כדור בשיעור?

לפני כמה ימים העברתי סדנא והשתמשתי בכדור, לאחר מכן, הלכתי להעביר שיעור והכדור נשאר בקופסא שלי, כשנכנסתי לכיתה, התלמידים מיד התייחסו אליו "משחקים בכדור?" "תמסרי לי את הכדור" "איזה כיף! כדור", מאחר וזו תחילת שנה, וזו כיתה שאני מלמדת בפעם הראשונה, הבנתי שהם עוד לא יודעים שנשתמש עוד הרבה פעמים בכדורים במהלך השיעור, אבל התגובות שלהם חיזקו שוב את זה שתלמידים בכל גיל אוהבים לשחק, תלמידים אוהבים גיוון, תלמידים אוהבים שיש נקודות שוברות שגרת שיעור. אז חשבתי שאקדיש השבוע את החלק הראשון לרעיונות לדברים שאפשר לעשות בשיעור עם כדור.

# כדור השאלות- מכינים פתקיות עם שאלות, חותכים פתח בכדור ספוג וטומנים בו את הפתקיות עם השאלות. במהלך השיעור, זורקים את הכדור לתלמיד.ה, כאשר המשימה היא לשלוף את השאלה ולענות עליה. אם התשובה לא ידועה, מוסרים לתלמיד.ה הבא.ה עד שהתשובה נענית.

# הפסקת כדור- כאשר מזהים שתהלמידים מאותתים שהם איבדו קשב, מעמידים את כולם על הרגליים, כאשר המשימה של הכיתה, להתמסר עם הכדור עד שמגיעים לעשר משימות מבלי שהכדור נפל. (אפשר לעלות שלב ולהגיד שעושים זאת במשחק השקט, שמוסרים רק למישהו שיש לו בשם אות כמו אחת האותיות בשם שלך וכו')

# טלפון מתוקן עם כדור- בתחילת השיעור, מבקשים מהתלמידים לעמוד, זורקים לתלמיד את הכדור ואומרים מושג שלמדתם בשיעור האחרון, על התלמיד להגדיר את המושג/להביא דוגמא, אם התשובה נכונה, הבא שנזרק אליו הכדור אומר מושג חדש, והבא בתור מגדיר (כדאי לתת לתלמידים להציץ במחברת לפני המשחק).

# איזה משפט? - מכינים שק עם הרבה כדורים (לפחות עשרה) כאשר על כל כדור כתוב מושג שקשור לנושא האחרון שנלמד. בכל פעם מישהו מגיע ומוציא שלושה כדורים כאשר עליו/על הכיתה, לחבר משפט הגיוני שמשתמש בשלוש המילים שיצאו בכדורים.

# זכות הדיבור- מנהלים דיון בכיתה כך שרק מי שהכדור אצלו יכול לדבר. התלמידים צריכים להתמסר אחד עם השני כדי לקבל את זכות הדיבור.

רעיונות לבוקר טוב

1. טאבו - נציג צריך להסביר לקבוצה מושג ואסור לו להשתמש במילים שרשומות לו בכרטיסיה (למשל להגדיר רשת בלי השימוש במילים: אינטרנט, דייגים, ערוץ, חוטים). כדי לשדרג את המשחק, אפשר לחלק תחילה את הכיתה לקבוצות קטנות וכל קבוצה תייצר מספר כרטיסיות ורק אז משחקים במשחק.

באדיבות מורן גליקסברג ואדית פילוסוף

2. מה מעניין? מחלקים לתלמידים פתקים ריקים. מבקשים מהתלמידים לכתוב על הפתק, שאלה מעניינת שהיו רוצים לשאול (למשל באיזו ארץ היית רוצה לבקר? אם היית חיה איזו חיה היית? לאחר מכולם רשמו, אוספים בכובע/שקית. כל אחד בתורו שולף שאלה ועונה עליה.

3. אל תשאל- כותבים על פתקים את כל שמות התלמידים. לאחר מכן, על אחד שולף פתק עם שם, וכותב לעצמו חמש עובדות לגבי אותו אדם (עובדות לא ידועות, למשל: הוא אח בכור, יש לו אוגר וכו'...) לאחר מכן, לכל אחד יש זמן לראייין את מי שיצא לו בפתק אך אסור לשאול במפורש את השאלה (אתה אח בכור? לא מתקבל).

השבוע מצרפת שיר של פבלו נרודה "מת באיטיות".

שיהיה סוף שבוע סתוי,

ונדה

מֵת בְּאִטִּיּוּת

מִי שֶׁלֹּא זָז מִמְּקוֹמוֹ

מִי שֶׁלֹּא מִתְעַנְיֵן.

מֵת בְּאִטִּיּוּת

מִי שֶׁפּוֹגֵעַ בִּכְבוֹדוֹ הָעַצְמִי

מִי שֶׁלֹּא נוֹתֵן שֶׁיַּעַזְרוּ לוֹ.

מֵת בְּאִטִּיּוּת

מִי שֶׁהָיָה שָׁבוּי בְּהֵרְגֵּלָיו

וְחוֹזֵר יוֹם יוֹם לְאוֹתָן הַמֻּסְכָּמוֹת.

שֶׁלֹּא מַחֲלִיף מוּתָג

שֶׁלֹּא מֵעֵז לְשַׁנּוֹת גּוֹנֵי לְבוּשׁוֹ

שֶֹּׁלא מְשׂוֹחֵחַ עִם מִי שֶׁאֵינוֹ מַכִּיר.

מֵת בְּאִטִּיּוּת מִי שֶׁמּוֹנֵעַ מֵעַצְמוֹ תְּשוּקוֹת

וּמְעַרְבּוֹלוֹת הָרְגָּשׁוֹת שֶׁהֵם יוֹצְרִים, דַּוְקָא אֵלֶּה

מַחְזִירִים נִיצוֹצוֹת לָעֵינַיִם וּמְשִׁיבִים לַחַיִּים

לְבָבוֹת שְׁבוּרִים.

מֵת בְּאִטִּיּוּת

מִי שֶׁלֹּא מְשַׁנֶּה כִּוּוּן כְּשֶׁהוּא מַרְגִּיש

אֻמְלָל בִּמְקוֹם עֲבוֹדָתוֹ, אוֹ עִם אֲהוּבָתוֹ,

מִי שֶׁלֹּא מְרַעֲנֵן הַיָּדוּעַ וְהַבִּלְתִּי יָדוּעַ

כְּדֵי לְהִתְעַלּוֹת בַּחֲלוֹמוֹתָיו,

מִי שֶׁלֹּא מַרְשֶׁה לְעַצְמוֹ, וְלוּ פַּעַם אַחַת בַּחַיִּים

לְהִתְרַחֵק מֵעֵצוֹת נְבוֹנוֹת.

תִּחְיֶה הַיּוֹם,

סַכֵּן הַיּוֹם

עֲשֵׂה זֹאת עַכְשָׁו.

אַל תִּתֵּן לְעַצְמְךָ לָמוּת בְּאִטִּיּוּת.

אַל תִּמָּנַע מֵהָאֹשֶׁר.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page