top of page

ניוזלטר פדגוגי 12.4.18

יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה

השבוע נציין את יום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה ואת יום העצמאות ה-70 למדינה.

כל אחד מהנושאים מאתגר להתייחסות ומעלה שאלות חינוכיות רבות. האם להתייחס לנושא מהפן ההיסטורי, הנרטיבי או אולי בכלל דרך הסיפורים האישיים של הנופלים. ואולי בכלל על הדילמות שהימים האלה מביאים שאחת מהם זה הסמיכות של הימים.

מצורפים כאן קישורים שאולי יוכלו לעזור בהכנה לקראת הכניסה לכיתות

# פרוייקט פנים של בית אבי-חי: הנצחת סיפורי הנופלים דרך אנימציה

# עוד מעט נהפוך לשיר (שירים שנופלים כתבו שהולחנו ומבוצעים ע"י אומנים או חיילים אחרים) או אלה האחים שלנו (טקסטים שנופלים כתבו שמבוצעים ע"י חיילים)

מהספרייה הלאומית

איך הופכים מבחן לחלק מתהליך למידה ולא אירוע בודד?

בחופשת פסח השתתפתי בכנס של חותם ובו בסדנא שמטרתה לחשוב על איך הופכים את המבחן לאירוע למידה ולא רק אירוע הערכה. איך הופכים מבחן לאירוע מתמשך ולא אירוע יחיד. את הסדנא הנחו במיומנות רבה מקסים פופוליוחין, שגיא פרידמן, הדס מינץ ודנית ליסקי. מצרפת כאן רעיונות שעלו בסדנא.

רפלקציה על המבחן

# מוסיפים למבחן שורה ובה על התלמידים לכתוב איך למדו וכמה זמן למדו.

# מוסיפים לסוף המבחן מספר שאלות כגון (האם המבחן תאם למה שהתלמידים למדו? האם יש שאלות שבהן התקשו במיוחד? מה למדו במהלך המבחן)

# מחלקים לתלמידים את המבחן הבדוק ויחד איתו טבלה ובה הקטגוריות הבאות: איפה טעיתי, מה גרם לטעות (חוסר ריכוז, לא למדתי, לא חשבתי שזה בחומר, חשבתי שהשאלה שואלת משהו אחר, לא קראתי את כל השאלה, לא הבנתי אותה וכו'), ומה היה הפער בין התשובה שלי למחוון (מחלקים יחד עם הטבלה מחוון עם התשובות).

# מחלקים לתלמידים דף רפלקציה יחד עם המבחן ובו שאלות כמו: במה אני צריכ.ה להשתפר (מבחינת ידע ומבחינת המיומנויות), איך אשתפר, מה הפער בין התשובה שלי לתשובה במחוון.

# מחלקים את המבחן ללא הציון אך עם הערות בגוף המבחן. על מנת לקבל את הציון, על התלמיד לגשת למורה ולציין אילו הערות הוא לוקח לתשומת ליבו, היכן עליו להשתפר, מה יעשה/לא יעשה מבחן הבא.

תיקון מבחן

# המורה בודקת את הבחינה אך לא על טופס הבחינה (אלא בדף נפרד). מחזירים לתלמידים את הבחינה עם המחוון, ומבקשים מהם לבדוק לעצמם את הבחינה. לאחר מכן מחזירים להם את דף ההערות והציון ומשווים. (אפשר לתת בונוס לתלמידים שהיו קרובים לציון שבאמת ניתן להם).

# לוקחים תשובות של תלמידים מהמבחן שניתן ללמוד מהם (טעויות נפוצות, ניסוח טוב) מחלקים את הכיתה לקבוצות ומבקשים מכל קבוצה לנתח את התשובה (כמובן באישור התלמידים שהתשובות שלהם). לאחר מכן, מציגים בכיתה.

# בשיעור שלאחר המבחן, מחלקים את התלמידים לקבוצות כאשר כל קבוצה מקבלת חלק אחר של המבחן. על הקבוצות לענות על השאלות יחד, עם חומר פתוח. לאחר מכן, מציגים בפני הכיתה את התשובות.

# מודיעים לתלמידים כי במבחן תהיה שאלה ממבחן קודם. גורם להם לשמור את המבחנים, לחזור עליהם, לעבור על התשובות והטעויות.

ועוד רעיון של פנינה גלס. מרשים לתלמידים להגיע למבחן עם כרטיסיה (כמו שליף) ומגישים אותה יחד עם הבחינה.

במהלך הבדיקה, בודקים גם את הכרטיסייה, ומתייחסים לשאלות הבאות (האם החומר הכתוב אכן עזר לפתור את הבחינה, האם החומר שנכתב היה רלוונטי, האם היה מסוכם היטב).

רעיונות לבוקר טוב

1. מחלקים לתלמידים פתקים ומבקשים שיכתבו שאלה שמתחילה"מתי בפעם האחרונה" (קראת ספר, היית בים, עשית שיחת נפש, משהו טוב בשביל מישהו אחר וכו') לאחר מכן מערבבים בין כל הפתקים, ובכל פעם מישהו מוציא פתק ועונה על השאלה.

מומלץ ביותר!

באדיבות אורית ברגר

2. עומדים במעגל. על התלמיד להגיד מילה ולמסור למישהו אחר את הכדור, על התלמיד לענות מיד מילה שהיא ההיפך מהמילה, ולמסור את הכדור כדי שיתחילו מחדש.

תלמיד שלא עונה מיד, נפסל ויושב.

3. יושבים במעגל ומבקשים מתנדב שיעמוד במרכז. על הכיתה, לנסות להחליף מקומות בינהם מבלי שהעומד יתפוס אותו.

השבוע מצרפת שיר של יהודה עמיחי, שבכל פעם מזכיר לי, מה אני רוצה להיות יותר.

שיהיה סוף שבוע נהדר,

ונדה

הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אָנוּ צוֹדְקִים

מִן הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אָנוּ צוֹדְקִים

לֹא יִצְמְחוּ לְעוֹלָם

פְּרָחִים בָּאָבִיב

הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אָנוּ צוֹדְקִים

הוּא רָמוּס וְקָשֶׁה

כְּמוֹ חָצֵר

אֲבָל סְפֵקוֹת וְאַהֲבוֹת עוֹשִׂים

אֶת הָעוֹלָם לְתָחוּחַ

כְּמוֹ חֲפַרְפֶּרֶת, כְּמוֹ חָרִישׁ

וּלְחִישָׁה תִּשָּׁמַע בַּמָּקוֹם

שֶׁבּוֹ הָיָה הַבַּיִת

אֲשֶׁר נֶחְרַב

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page