top of page

ניוזלטר פדגוגי 15.2.18

"פיגומים"

בלמידה

השבוע ראיתי, בפעם השניה, את הסרט "פיגומים" (יחד עם בנות החממה ואורחות נוספות). כדי לא לעשות ספויילר לסרט, אכתוב רק שני דברים שמלווים אותי מאז הסרט.

1. הסרט היה מדוייק! ממש מדוייק, מליהוק ועד שפה, סיטואציות, שפת גוף... למה זה מלווה אותי? כי זר לא יבין זאת. חיי היום יום של המורה הם מורכבים מאלפי רגעים בהם צריך להחליט החלטה, ועדיף נכונה, ועל כן בעיני זו אחת העבודות הקשות שיש (והמספקות).

2. מעשה החינוך הוא לא מדע מדוייק, אנחנו אומרות ועושות כל כך הרבה דברים בכיתה, לגבי חלק אנחנו משקיעות זמן חשיבה רב ולגבי לחלק מהדברים אנחנו בכלל לא מודעות. החידה היא מה התלמידים יקחו ממה שקרה בכיתה ובאיזו עוצמה.

בלי קשר כמובן, השם פיגומים ליווה אותי מאחר ואולי הדבר הכי חשוב בהוראה הוא יצירת פיגומים שבזכותם התלמידים יוכלו ללמוד, לזכור, להבין וליישם את מה שלימדנו טוב יותר.

אז איך יוצרים פיגומים בלמידה? מתבסס על הכתבה שמצורפת כאן (גם תמונת הנושא משם) .

1. מודלינג - פעמים רבות אנחנו מבינים הרבה יותר טוב כשאנחנו רואים מישהו עושה משהו ולא כשמסבירים לנו. לכן, יש חשיבות גדולה בהדגמה. ההדגמה לא חייבת להיות ע"י המורה ומצרפת כאן מספר פרקטיקות שעוזרות למודלינג.

- אקווריום - מושיבים קבוצה של תלמידים במרכז במעגל כאשר שאר הכיתה מקיפה אותה במעגל גדול יותר (או לחילופין מושבים את התלמידים במעגל בקדמת הכיתה). מבקשים מהתלמידים במעגל הקטן לבצע משימה (לפתור חידה, לענות על שאלה, או להכריע באיזה עניין). לאחר מכן, מנהלים דיון יחד עם שאר הכיתה. עכשיו, אפשר לתת לכל הכיתה משימה דומה.

- מודלינג לא חייב להיות משהו שהמורה עושה, זה גם יכול להיות הסבר ברור לגבי התוצר, כולל מחוון מפורט ומנוקד. כך התלמיד יודע מה מצופה ממנו והמחוון ישמש לו כאבני דרך בעבודה (פיגומים:)

- חשיבה בקול רם- כאשר אתם מראים איך אתם פותרים בעיה, קוראים טקסט, חשבו בקול רם והקפידו על שלבי החשיבה שמביאים אתכם לפתרון. הנחו גם את התלמידים שעונים על השאלות שיפרטו את שלבי החשיבה שהביאו אותם לפתרון.

2. ידע קודם- ידע חדש יכול להיטמע במוחם של התלמידים רק אם יקשר לידע קודם שיש להם, בין אם הידע הקודם על החומר הנלמד ובין אם הידע הקודם מתבסס על ניסיון החיים של התלמידים. מה עושים?

- בתחילת שיעור שואלים את התלמידים:

# מה הם כבר יודעים על הנושא?

# מה היו רוצים לדעת על הנושא?

# מה היו רוצים לשאול על הנושא?

- כרטיס כניסה - מכינים תרגול קצר על החומר שנלמד בשיעור הקודם. לפני שמתחילים בהקניה על התלמידים לבצע את התרגיל.

- Do Now כתבתי על כך כאן

3. למידת עמיתים - כאשר התלמידים משוחחים אחד עם השני, הם מבטאים את מה שיודעים במילים שלהם.

- בזוגות- כל אחד אומר מה הוא חשב לפני השיעור ומה הוא יודע עכשיו.

- בזוגות - כל אחד משתף לגבי שלושה דברים שהוא למד בשיעור.

- בזוגות- כל אחד בוחר משהו שהוא הבין מהשיעור ומסביר לשני.

4. הטרמה - חושבים על המילים החדשות או המושגים שיש להבהיר טרם ההקניה.

- מבקשים מהתלמידים לסמן את כל המילים שמשמעותם לא מובנת להם. לאחר מכן, מבקשים מהתלמידים להסתובב ולנסות למצוא את הפירוש בעזרת חברים לכיתה שכן יודעים. בסוף אוספים את המילים שלא ידועות לכולם ומפרשים.

יש אינספור ראיונות שייצרו פיגומים אצל התלמידים בלמידה, הסוד לדעתי הוא פשוט לחשוב על כך ולנסות לייצר לפחות פעילות אחת שתעזור ליצירת הפיגומים.

רעיונות לבוקר טוב

1. מכינים כרטיסיות עם כל מיני סוגי של משקפיים. מבקשים מהתלמידים לבחור משקפיים שמשקפים את הדרך בה הם מסתכלים על העולם. לאחר מכן, מקרינים את הסרטון שמצורף כאן. אפשר גם לשלוח אותם עם משימה להמשך היום: לחשוב על ההורים, חברים, מורים, מוכרים דרך המשקפיים שבסרטון.

השבוע מצרפת שיר לכבוד יום האהבה ויום המשפחה, השיר דלת של עידית ברק.

שיהיה סוף שבוע אדיר!

ונדה

דֶלֶת/עידית ברק

אָדָם זָקוּק לְפָחוֹת לְדֶלֶת אַחַת

לִפְתֹּחַ אֶת מָה שֶׁסָּגַר

לְהִכָּנֵס כְּדֵי לְגַלּוֹת

לָצֵאת בִּשְׁבִיל לְחַפֵּשׂ

לִסְגֹּר עַל מְנַת לְהָנִיחַ

אָדָם זָקוּק לְדֶלֶת אַחַת

לִתְלוֹת עָלֶיהָ שֶׁלֶט

לִקְרֹא לָהּ בְּשֵׁם

אָדָם זָקוּק לְדֶלֶת

כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לִנְקֹשׁ עָלֶיהָ בְּיָד רַכָּה

לִשְׁמֹעַ מִישֶׁהוּ בְּצִדָּהּ הַשֵּׁנִי

עוֹנֶה לוֹ: יָבוֹא

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page