top of page

ניוזלטר פדגוגי 21.12.17

תקופת מבחנים

אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופת מבחנים, מבחן הוא חלק מתהליך הלמידה, חלק חשוב, אך לא העיקרי וגם מזמן הזדמנויות חינוכיות ולימודיות רבות. ככל שהתמידים יבינו זאת וידעו להתנהל בהתאם לכך, הלמידה תהפוך למשמעותית יותר ותשמר לאורך זמן.

אז מה עושים?

לפני מבחן... (שיעור חזרה והכנה למבחן)

# מחברים שאלות ומצלמים כמספר הקבוצות. מחלקים את התלמידים לקבוצות (כדאי מגוונות).

הנחיות לתלמידים: בכל פעם תקבלו שאלה. תהיה לכם דקת התייעצות ואז 3 דקות לכתוב את התשובה ( כולם חייבים לכתוב אחרת הקבוצה נפסלת). לאחר מכן, יש 2 דקות להחליט תשובה של מי מגישים. בכל פעם מגישים תשובה שנכתבה בידי תלמיד אחר. בזמן שהם כותבים את התשובות בודקים את התשובות שהגישו ועושים טבלת ניקוד על הלוח.

# אפשרות נוספת, נותנים 3 דקות התייעצות וכל פעם מישהו אחר כותב את התשובה של הקבוצה. לאחר מכן מקרינים את התשובה הנכונה והקבוצה השכנה בודקת.

# מבקשים מהתלמידים לכתוב את כל המושגים שהם זוכרים מהנושאים שיהיו במבחן (מקציבים לכך 2 דקות). לאחר מכן, מבקשים ממישהו שיקריא, כאשר בכל פעם שמקריאים מושג שיש לך אתה מוחק אותו, כך עוברים בין התלמידים עד שמגיעים לתלמיד שיש לו הכי הרבה מושגים. בכל פעם שמזהים כי המושג לא זכור לתלמידים או לא ברור לגמרי רושמים על הלוח ואח"כ עושים סקירה על מה שדורש רענון.

# מחלקים לקבוצות. שמים במעטפה מושגים. בכל פעם מוציאים באופן אקראי 3 מושגים. על כל קבוצה לחבר משפט נכון שכולל את שלושת המושגים.

# מחברים שאלות לפי הנושאים שיהיו בבחינה. מחלקים את סילבוס המבחן לתלמידים ומבקשים שיסמנו במה הם פחות טובים/יודעים. מחלקים לפי קבוצות (כל תלמיד ילך לקבוצה שבה יש תרגול של נושא שהוא רוצה לחזק) ונותנים דף תרגול בהתאם לנושא.

במבחן עצמו...

# אפשר להוסיף ליד שם התלמיד גם התייחסות לכמה שעות ואיך התלמיד למד, כך בעצם תוכלו לשקף לתלמיד האם הוא מגדיש מספיק זמן ולומד באופן מיטבי יחד עם ההערות של המבחן עצמו.

# מוסיפים בסוף המבחן חלק רפלקטיבי על המבחן עצמו ותהליך הלמידה. כמה למדתי? איך? האם הרגשתי מוכנה? האם המבחן תאם למה שלמדתי? מה למדתי מהמבחן עצמו?

# מאפשרים לתלמידים לכתוב באופן חופשי מה הם למדו בשיעורים שלכם. למשל, מוסיפים שאלת בונוס: מה למדת בשיעורים שלי? או: כתבו שלושה דברים שלמדתם מהשיעורים (כל דבר לאו דווקא חומר של המבחן).

# הוכחת למידה - בכיתות בהן המוטיבציה ללמידה בבית היא נמוכה, מתנים את ההיבחנות בהגשת עבודה עם שאלות לתרגול. זאת אומרת, כרטיס הכניסה למבחן יהיה הגשת העבודה ביום הבחינה (באדיבות עידו שידוס בראום).

אחרי המבחן...

# על מנת לגרום לתלמידים לקרוא את ההערות שכתבנו אפשר לחלק את המבחנים רק עם הערות, ללא הציון. תלמיד שסיים לקרוא יכול לגשת למורה, לומר מה הוא הולך לעשות על מנת להשתפר, בהתאם להערות ורק אז מקבל את הציון בפתק נפרד.

# בודקים את המבחנים ואת ההערות והציון כותבים בדף נפרד. מחלקים לתלמידים את המבחן עם מחוון ומבקשים והם לבדוק לעצמם את הבחינה. רק לאחר מכן מביאים לתלמידים את הפתק עם ההערות שלכם והציון (באדיבות אורית ברגר).

# פעמים רבות, בעיקר במבחנים שכבתיים, יש שיעור נוסף ביום המבחן, מה עושים? מחלקים את התלמידים לקבוצות כאשר כל קבוצה צריכה לענות על שאלה אחרת מהמבחן עם חומר פתוח ואת התשובה לשלוח למורה למייל. לאחר שכולם שלחו, מקרינים את התשובות על הלוח ועוברים עליהן, מחדדים ותקנים אם צריך. (באדיבות מקסים פופליוחין).

רעיונות לבוקר טוב

1. עושים סבב כאשר כל אחד מתייחס למשפט: לא הספקתי בחופשה...

2. שיווי משקל - מצורף כאן קובץ עם תמונות של מאזניים. מדפיסים ומבקשים מהתלמידים להתייחס איזה סוג של מאזניים מייצג אותם כרגע.

3. מבקשים מתנדב שמוכן לחשוף סוד שאף אחד לא יודע. מזמינים אותו לעמוד ליד הלוח. על הכיתה לשאול שאלות כן ולא ולגלות מהו הסוד. לשם כך מותר לכתה לשאול 20 שאלות.

מצרפת שיר של יהודה עמיחי, ניסים.

מדויק!

שיהיה סוף שבוע נעים

ונדה

ניסים/ יהודה עמיחי מְרָחוֹק כָּל דָּבָר נִרְאָה נֵס אֲבָל מִקָּרוֹב גַּם נֵס לֹא נִרְאֶה כָּךְ. אֲפִלּוּ מִי שֶׁעָבָר בְּיָם-סוֹף בִּבְקִיעַת הַיָּם רָאָה רַק אֶת הַגַּב הַמַּזִּיעַ שֶׁל הַהוֹלֵךְ לְפָנָיו וְאֶת נוֹעַ יְרֵכָיו הַגְּדוֹלוֹת.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page