top of page

19.10.17

ניוזלטר פדגוגי 19.10.17

איך גורמים לתלמידים ללמוד יחד ולקחת אחריות אחד על השניה

או

איך עושים בוחן שיתופי?

בכיתה יש לנו מטרות רבות, אנחנו רוצות אווירה מוגנת ולימודית, מוטיבציה לימודית, וכמובן תהליך למידה של תלמידים. פעמים רבות, ישנה התלבטות על איזו מטרה כדאי לעבוד קודם ועל איזו לשים דגש. ברעיון של הבוחן השיתופי מושגות מטרות רבות בכלי אחד. אז איך זה עובד? מודיעים לתלמידים על מועד הבוחן, ומספרים להם כי הציון הוא כיתתי, אומרים שכל תלמיד יכול לקבל מס' נקודות וכל התלמידים יחד הם 100 נקודות. למשל בכיתה של 30 תלמידים כל תלמיד יכול לקבל 3.3 נק' במידה וכל התלמידים יענו נכון על כל השאלות סך הנקודות יהיה 100. הציון שיתקבל יהיה הציון של כולם. כעת, צריך לבנות יחד עם הכיתה תוכנית למידה, כדי שבסופו של דבר כולם יקבלו את מלוא הנקודות. למשל חלוקה של מי לומד עם מי ומתי. בכיתות בהן המוטיבציה ללמידה בבית היא נמוכה יותר, ניתן לאפשר למידה כיתתית לבוחן כחלק מזמן השיעור ובחלק השני לערוך את הבוחן.

מצאתי ברשת עוד מגוון של רעיונות לבחנים שיתופיים כחלק מ"מודל הנבחרת" (הכיתה כנבחרת) הרעיונות מצורפים כאן.

ועוד אחד אחרון… אפשר להגיד לתלמידים כי יערך בוחן והמטרה היא שכולם יקבלו 100 ורק אז הציון יכנס להערכה. במידה ולא כולם יקבלו 100 הכיתה תצטרך לעשות את הבחינה שוב (ואולי שוב ושוב) עד שכולם יקבלו 100.

מסכמים שיעור

כל הלילה לא ישנתם, תכננתם שיעור, כזה שאתם באמת גאים בו, ואז אתם מעבירים אותו והוא באמת הולך דיי טוב, אבל זה יהיה נהדר אם תוכלו לדעת איך התלמידים יוצאים ממנו, מה קיבלו מהשיעור ומה ייקחו איתם הלאה. מצרפת רעיון נחמד שמצאתי ברשת, מחלקים בסוף השיעור (הפורמט מצורף כאן).

*ניתן גם להשתמש לפתיחה של בוקר (איך את/ה מגיע/ה היום לבית הספר).

מסכמים שיעור 2

מחלקים לתלמידים אותיות (של שבץ נא או בלאנקו או מכינים כרטיסיות של אותיות), עכשיו הנחו אותם לסכם את נושא השיעור כך שהמשפט שלהם יתחיל באות שקיבלו.

רעיונות לבוקר טוב

  1. שמיכה- מסדרים בקדמת הכיתה שני כיסאות אחד מול השני. מבקשים 12 מתנדבים. 5 תלמידים בכל קבוצה עומדים מאחורי אחד הכיסאות, ושניים אחראים על הוילון (השמיכה) ומפרידים בין שתי הקבוצות באמצעות השמיכה כך שלא תראינה זו את זו.

ההנחיות: בכל סבב סופרים 3...2....1- ומורידים את המסך במהירות. היושבים בשני הכסאות הקדמיים מתחרים בינהם- מי יאמר ראשון את שמו של היושב ממול. (ניתן לעלות שלבים כאשר בשלב הבא צריך להגיד שם משפחה, תחביב ,וכו'.

אפשר בכל פעם להחליף את המשתתפים.

מומלץ ביותר!

2. מי אני?

כל תלמיד כותב על פתק משהו שמאפיין אותו. המורה תולה את הפתקים על חבל והתלמידים צריכים לנחש מי כתב את הפתק

באדיבות רינה פורטנוי

3. מבקשים מהתלמידים שיכתבו על פתק משפט שנוהגים להגיד בבית שלהם (למשל, אם כולם יקפצו מהגג גם אתה תקפוץ וכו'). לאחר מכן, כל תלמיד מעביר את הפתק למי שיושב לימינו.

כעת על התלמידים לספר משהו על עצמם ולשלב את המשפט בתוך הדברים.

על מנת להקל על התלמידים המורה יכולה להתחיל את הסבב.

השבוע מצרפת שיר רחל חלפי.

מכשפה שניסתה/רחל חלפי

היא ניסתה למזער את עצמה-

זה לא עזר לה.

שום כישוף לא עזר לה.

שום לחש לא עזר לה.

היא יצאה הכי גדולה.

שיהיה סוף שבוע מכושף!

ונדה

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page