top of page

ניוזלטר פדגוגי 7.9.19


טקס פתיחת שיעור

עכשיו שהשבוע הראשון מאחורינו וכבר עשינו שיעור שבו הכרנו את התלמידים, עשינו תיאום ציפיות והצגנו את הסילבוס של השנה אפשר להחליט מה יהיה טקס פתיחת השיעור.

תלמידים.ות מתקשים.ות לעשות מעבר בין שיעור לשיעור ובטח בין הפסקה לשיעור אבל יש משהו שעוזר ומקל על המעבר- רוטינה. ברגע שיש טקס קבוע לפתיחת שיעור, לתלמידים קל יותר לעשות את המעבר, הם יודעים ומצפים לו והדבר גם הופך להיות משהו ייחודי לשיעור המסויים הזה. הטקס יכול להיות קשור לחומר לימודי כמו ה-DO NOW שזו משימה שהתלמידים מבצעים מיד עם כניסתם לשיעור וזה גם יכול להיות מדיטציה או דמיון מודרך. וכמובן יש עוד הרבה רעיונות שמצרפת כאן, חשוב לי לכתוב כי בהתחלה לתלמידים יהיה קשה עם הרעיון כי הוא שונה ואחר, אבל, בלי כעס ובסבלנות, הקפידו להמשיך בטקס ואחרי מספר שבועות לא תזכרו בכלל שהתחלתם.ן את השיעור אחרת.

# מילה- עושים סבב קצר ובו כל אחד אומר מילה שהוא הגיע איתה היום לשיעור, בהתחלה לתלמידים יהיה קשה לדייק במילה ויגידו מילים כמו עייף ובסדר אבל עם הזמן ויחד עם עזרה מכן.ם הם יוכלו להגיד מתוסכל, הפסקה, עומס וכו'.

# דקלום - אפשר להתחיל כל שיעור עם דקלום של טקסט או שיר. עשיתי את זה לפני שנים רבות עם שני טקסטים: 1. אדרבא של הרבי מליזנסק 2. למדני אלוהי של לאה גלודברג. כמובן שזה יכול להיות כל טקסט אחר. חשוב להדפיס לכל תלמיד.ה את הטקסט, ולאסוף בכל סוף שיעור כדי שלא ילך לאיבוד. בהתחלה התלמידים קוראים בשקט וכמעט ולא שומעים אותם אך לאט לאט, משהו משתחרר והם קוראים ובקול. חשוב כמובן בפעם הראשונה להקדיש זמן ולהבין את משמעות הטקסט והמילים.

# שיר- פותחים את הבוקר במנגינה, אפשר לפתוח בשיר קבוע, או מחליטים שבכל פעם מישהו אחר מביא שיר ומסביר למה הוא בחר דווקא בו ויכול להיות שבכל פעם דווקא אתם תביאו את השיר. עוד רעיון הוא לפתוח את השיעור במוזיקה קלאסית עד שכולם מתארגנים.

# ציטוט- אפשר לפתוח את היום בציטוט, לספר לתלמידים.ות מילה על האדם שהציטוט שלו ואז לשאול, מי מתחבר? מי רוצה לערער?

רעיונות לבוקר טוב

1. סבב ובו כל אחד.ת משלימ.ה את המשפט: עבר שבוע מתחילת הלימודים ואני מרגיש.ה ש...

2. מכנה משותף- מחלקים את התלמידים לקבוצות של 3-4 תלמידים.ות ואומרים להם כי עשיתם מחקר קטן וגיליתם עליהם כל מיני פרטים. לכל קבוצה יש מכנה משותף ועליהם לגלות מהו. כמובן שלא עשיתם מחקר אבל כך התלמידים יחשבו מה משותף בינהם (חודש יום הולדת, מספר אחים, בילוי בקיץ). בתום הזמן, מבקשים מכל קבוצה שתשתף מה המכנה המשותף שהם גילו ובסוף אפשר לגלות שהקבוצות היו אקראיות וכי כמעט תמיד אפשר למצוא מכנה משותף :)

3. צלקת- עושים סבב ובו כל אחד.ת מספר.ת על צלקת שיש לו.ה.

השבוע מצרפת שיר של בוריס א' נובאק ששלחה לי קרן להמן. החיים החינוכיים רוויים בהחלטות ובהתלבטויות שיביאו להחלטה הנכונה. חלק מההחלטות הן פשוטות אך רובן מורכבות ולא חד משמעיות. מאחלת שיהיה שבוע טוב ובהחלטות חכמות.

ונדה

החלטות/בוריס א' נובאק

בֵּין שְׁתֵּי מִלִּים בַּחֲרוּ בַּשְּׁקֵטָה יוֹתֵר.

בֵּין מִלָּה לִשְׁתִיקָה בַּחֲרוּ לְהַקְשִׁיב.

בֵּין שְׁנֵי סְפָרִים בַּחֲרוּ בַּמְאֻבָּק יוֹתֵר.

בֵּין אֲדָמָה לְשָׁמַיִם בַּחֲרוּ בְּצִפּוֹר.

בֵּין שְׁתֵּי חַיּוֹת בַּחֲרוּ בְּזוֹ הַזְּקוּקָה לָכֶם יוֹתֵר.

בֵּין שְׁנֵי יְלָדִים בַּחֲרוּ בִּשְׁנֵיהֶם.

בֵּין עָוֶל גָּדוֹל לְקָטָן יוֹתֵר אַל תִּבְחֲרוּ בְּאַף אֶחָד.

בֵּין תִּקְוָה לְיֵאוּשׁ בַּחֲרוּ בַּתִּקְוָה: אוֹתָהּ תִּתְקַשּׁוּ יוֹתֵר לָשֵׂאת.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page