top of page

ניוזלטר פדגוגי 28.2.18

כל התלמידים.ות כל הזמן

בכיתה סטנדרטית בבית הספר יש בין שלושים לארבעים תלמידים, והשאלה הכי גדולה היא מה עושים כדי שכמה שיותר תלמידים יהיו חלק כמה שיותר פעיל בכמה שיותר זמן במהלך השיעור.

במאמרו של קובי גוטרמן "כל הכיתה כל הזמן" הוא מציע מספר רעיונות בינהם ניצול מירבי של הזמן בכיתה, הקפדה על הגעה בזמן, וניצול כל רגע בשיעור ללמידה (ולא על מנהלות, בדיקת נוכחות וכו'), להמתין זמן רב יותר לאחר ששואלים שאלה בכיתה ופחות להשתמש במילה מי (מי רוצה, מי יכול, מי יודעת...). בנוסף לאלה אני רוצה להציע כמה רעיונות ועקרונות נוספים שיכולים לעזור ליישם את השאיפה "כל התלמידים.ות כל הזמן"

# בתחילת השיעור לא נשאל מי זוכר מה למדנו בשיעור הקודם אלא נפתח בהנחיה "כל אחד רושם במחברת שלושה דברים שהוא זוכר מהשיעור הקודם", או באופן יותר ספציפי, "כל אחד במחברת רושם הגדרה ל..., גורם אחד של..., מאפיין אחד של...". בשלב הראשון חשוב לעודד את התלמידים לא להיעזר במחברת אלא רק אחרי דקה של חשיבה אפשר להסתכל ולהיעזר במחברת.

# כאשר רוצים לנהל דיון בכיתה, מבקשים שכל אחד ירשום במחברתו נקודות לדיון (מה דעתו על..., מה עדיף? מה המאפיינים ההכרחיים של...) ורק אחרי שכולם רשמו לעצמם נקודות, מתחילים בדיון (שואלים מי רוצה לשתף), רק אחרי שאנו יודעים שכולם חשבו על השאלה.

# כאשר מנהלים את הדיון, בכל פעם שנאמרת אמירה חשובה או פורצת דרך שואלים "מי מסכים עם...?" "ומי חושב אחרת?" כך מערבים את הכיתה בשלבים השונים של הפעילות וגורמים לחשיבה והשתתפות.

# בתרגול ראשון שרוצים לעשות עם התלמידים, משתמשים בעזרים בהם כל התלמידים יכולים לענות כמו: גוגל פורמס, קהוט, לוחות מחיקים/דפים מנויילנים, פתק ירוק לנכון/פתק אדום ללא נכון. כך בעצם, לכל תלמיד יש הזדמנות לענות גם אם הוא לא מהתלמידים שמשתתפים בדרך כלל.

# בסיום השיעור, מבקשים מהתלמידים שיכתבו שלושה דברים שהם למדו היום או מחלקים לכל תלמיד משימה קצרה שהם יכולים להגיש (פתק עם שאלה אחת/קלוז/כמה משפטים של נכון או לא נכון, או אפילו פתק שבו התלמידים מדרגים את עצמם לגבי האופן שהם מרגישים לגבי השיעור.

ברעיונות האלה בעצם מתאפשר לתלמידים לקחת חלק פעיל בזמן רב יותר במהלך השיעור והופך את הלמידה לפעילה יותר וטובה יותר אצל התלמידים.

רעיונות לבוקר טוב

1. נעים מאוד- מחלקים את הכיתה למשפחות של חיות, כאשר לכל תלמיד/ה יש תפקיד: אמא אריה, אבא אריה, אח אריה, אחות אריה. אמא פיל, אבא פיל, אח פיל, אחות פיל. לאחר מכן, מאפשרים הסתובבות בכיתה במהלך כמה דקות, בכל פעם שני תלמידים לוחצים ידיים, מציגים את עצמם (אני אמא חזיר נעים מאוד, אני אמא פיל) ומחליפים בזהויות. בתום הזמן, מושיבים את התלמידים ושואלים לגבי הזהויות. (כנראה שיהיו כל מיני משפחות חדשות, יעלמו זהויות ויתווספו חדשות) זה הזמן שאפשר לדבר עם התלמידים על הקשבה אמיתית לאחרים, ריכוז בדברי האחרים וכו'.

באדיבות מור בכש

2. מעגל ידיים - עומדים במעגל ומחזיקים ידיים. המשימה היא "להפוך את המעגל" כך שכולם יעמדו עם הגב למעגל מבלי לעזוב את הידיים. (פתרון: זוג אחד עושה גשר וכולם עוברים בו).

באדיבות שירה פילוסוף

3. דג זהב- עושים סבב שבו כל אחד אומר מה היה מבקש השבוע מדג הזהב.

השבוע לא יכולה שלא לצרף שיר שכולל גשם. הדבר שאני אוהבת בשירו של עודד פלד הוא החיבור לטבע ולזרימה שלו.

שתהיה שבת נפלאה!

ונדה

אני רואה הר

עודד פלד

אֲנִי רוֹאֶה יַעַר

אֲנִי אוֹמֵר: אֱלֹהִים,

עֲשֵׂה אוֹתִי צְוִיחַת צִפֳּרִים, רוּחַ בָּאֲמִירִים

אֲנִי רוֹאֶה גֶּשֶׁם

וְאוֹמֵר: עֲשֵׂה אוֹתִי צָלוּל וְזוֹרֵם

אֲנִי רוֹאֶה הַר

אֲנִי אוֹמֵר: אֱלֹהִים,

עֲשֵׂה אוֹתִי הַר

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page