top of page

ניוזלטר פדגוגי 28.12.17

השבוע רציתי לגרום לתלמידים שלי להבין ולהשתמש במושגים שלימדתי אותם, מאחר ורק מי שידע את המושגים ויבין אותם באמת, יוכל להפוך אותם לשלו. הוא יוכל לתאר ולהסביר תופעות ומקרים בעזרתם, והם יוכלו להיות חלק מעולם המושגים שלו וזה אומר מבחינתי, שיש סיכוי גבוה יותר שהם גם ידעו אותם אחרי המבחן הקרוב (וגם יצליחו טוב יותר בבחינה).

איך עושים את זה? מצרפת מספר רעיונות...

# טאבו - הרעיון הוא שבכל פעם עומד נציג מהכיתה ומקבל כרטיסייה ובה מושג ומספר מילים. המטרה של התלמיד היא להסביר לכיתה את המושג מבלי להשתמש במילים שרשומות, למשל לנסות להסביר פוטוסינתיזה מבלי להשתמש במילים כמו צמח,אור,פחמן דו חמצני ופיוניות

הצעות: לאחר שהתלמידים גילו את המושג שואלים: באיזה מילים לדעתכם היה אסור להשתמש? איזה מילים הייתם מוסיפים?

בפעם אחרת אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות כאשר כל קבוצה יוצרת חמש כרטיסיות למשחק, ולאחר מכן, אפשר להחליף כרטיסיות בין הקבוצות או לשחק עם כל הכרטיסיות ככיתה.

באדיבות אורית ברגר

# מבקשים מתלמידים להגדיר מושג אבל…

  • בעשר מילים בדיוק.

  • מבלי להשתמש במילים מסוימות (תהליך, לא, כן, אבל וכו).

  • תוך כדי שימוש במילים לא ממש קשורות (שמש, מחר, ירוק, עיתון…) אפשר לכל תלמיד לתת מילה אחרת ולראות למי יצא משפט הכי נכון ומצחיק.

  • מבקשים לחבר הגדרה לא נכונה למושג.

# מבקשים מתלמידים לחבר משפט אמת ומשפט שקר לגבי המושג. לאחר מכן, התלמידים מקריאים והתלמידים צריכים לענות (או התלמידים שולחים למורה, וניתן להכניס אותם למצגת/קהוט/גוגל פורמס ולפתוח כך את השיעור הבא).

# מדביקים לתלמיד מדבקה על המצח עם המושג (אפשר גם דמות או עיקרון) ועליו לגלות מהו המושג בעזרת 21 שאלות שהתשובה עליהן היא כן או לא.

רעיונות לבוקר טוב

1. התלמידים עומדים במעגל, בוחרים תלמיד שעומד במרכז. בזמן שהוא עוצם עיניים בוחרים מלך/מלכה. המלך/מלכה עושים תנועות מתחלפות וכל הקבוצה חוזרת אחריו, על התלמיד שבמרכז לזהות מי המלך/מלכה. אם הוא הצליח המלך/מלכה מחליפים אותו במרכז ובוחרים מלך/מלכה חדשים.

באדיבות ענת בסל

2. כדורגל (קצת אחר) - מביאים כדור(כדור ים,כדור טניס, כדור ספוג, כדור פינג פונג) מושיבים את התלמידים במעגל צפוף, כך שרגליהם מושטות קדימה (צמודות), עכשיו עליהם להעביר את הכדור אחד לשני רק בעזרת הרגליים. מתחילים מהכדור הגדול ואז אם התלמידים מצליחים, מאתגרים עם כדורים קטנים יותר. לאחר מכן, אפשר גם להכניס מספר כדורים למעגל.

3. סיפור בהמשכים - מביאים דף ריק לכיתה. כל תלמיד כותב שורה וחצי ואחר כך מקפל את החלק של השורה הראשונה כך שהתלמיד הבא יראה רק חצי שורה. על התלמיד הבא, להמשיך את המשפט בשורה וחצי ושוב לקפל, כך הדף עובר בסבב. בסוף מקריאים את הסיפור ונקרעים מצחוק.

*אפשר לעזור לתלמידים בכך שהמורה תתחיל

השבוע מצרפת שיר ששלחה לי אורית ברגר, והוא התאים לי היום - היום החופשי שלי :)

שיהיה סוף שבוע מצויין,

ונדה

מתנה / צ'סלב מילוש יוֹם כֹּה מְאוּשָׁר. הָעֲרָפֶל נָמוֹג מוּקְדָּם, עָבַדְתִּי בַּגָּן. קוֹלִיבְּרִים נִצְמְדוּ אֶל פֶּרַח הַקַּפְּרִיפוֹלְיוּם. לֹא הָיָה דָבָר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שֶרָצִיתִי לְעַצְמִי. לֹא הִכַּרְתִּי אִיש שֶׁכְּדַאי הָיָה לְקַנֵא בּוֹ. אֶת הָרַע שֶׁהָיָה שָׁכַחְתִּי. לֹא בֹּשְׁתִּי לַחְשוֹב כִּי הָיִיתִּי מַה שֶּׁהִנְנִי. לֹא חַשְׁתִּי כָּל מַכְאוֹבֵי גּוּף. בְּהִזְדַּקְּפִי רָאִיתִי יָם כָּחוֹל וּמִפְרָשִׂים.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page