top of page

ניוזלטר פדגוגי 26.4.18


למידה מרווחת

השעה 14:30, נכנסת למסדרון של שכבת י"ב, והתלמידים אפילו מבלי לומר שלום, צועקים "היום תלמדי פרונטלי, עבר עלינו יום ממש קשה, בבקשה, היום רק פרונטלי". אני מהנהנת, קצת מתבאסת ומבינה שגם עבור התלמידים למידה פעילה יכולה להיות מאוד מתישה (כי הם באמת לומדים). אז אם כבר למידה פרונטלית, אז כדאי שהיא תהיה אפקטיבית, זאת אומרת למידה מרווחת. אני לא אלאה בבסיס הביולוגי שעומד מאחורי השיטה אך בפשטות, כדי שמxלול עצבי יווצר' זאת אומרת שתהיה למידה, יש צורך בחזרה על אותו דבר מספר פעמים, אך חשוב ביותר שבין החזרות תהיה הפסקה. כן, כן הפסקה, לא קצרה ולא ארוכה, נגיד עשר דקות.

אז איך זה עובד. השיעור מחולק לשלושה חלקים:

חלק א' הרצאה פרונטלית מהירה יחסית, עדיף עם מצגת

הפסקה

חלק ב' חזרה על הנושא ברמת הידע, למשל קלוז אם המידע שעברנו עליו בהתחלה, או התאמה בין מושגים לפירושים, או סידור של משפטים באופו כרונולוגי.

הפסקה

חלק ג' תרגול עם דגש על הבנה ויישום של הנושא.

רגע... אבל מה עושים בהפסקה? אז המחקרים מצאו ששלושה דברים משפרים במיוחד את הזיכרון: תנועה, מדיטציה ועבודת יצירה (ציור, פלסטלינה).

נשמע פשוט, לא? יש כבר כמה בתי ספר שעובדים בשיטה הזו, כך מספיקים נושאים רבים מתוכנית הלימודים בזכות יעילות השיטה והדבר מאפשר למידה מבוססת חקר או פרוייקטים בשאר הזמן הנותר.

מעניין אתכם.ן לקרוא עוד? מצרפת כאן מסמך שנכתב ע"י מורות בריטיות שעובדות בשיטה הזו ותורגם ע"י אפרת פירסט.

מצרפת גם כתבה על השיטה שמיושמת באחד מבתי הספר בחולון.

רעיונות לבוקר טוב

1. פרה עיוורת הפוכה - מבקשים שני מתנדבים, קושרים כיסוי עיניים לאחד מהם כאשר המשימה של המתנדב השני הוא לכוון אותו מנקודה אחת לנקודה אחרת שהמורה קובעת.

אפשר לאפשר לכמה זוגות במקביל לעשות זאת ואפשר לעשות עם כל הכיתה במקביל (עדיף מחוץ לכותלי הכיתה).

לאחר הפעילות אפשר לשוחח על החוויה של ה"עיוור" ושל המנחה ושל הקהל (אם היה).

2. תרגיל בהקשבה- מכינים כרטיסיות עם נושאי שיחה (לפחות מחצית ממספר התלמידים בכיתה למשל, הדבר הכי מסעיר שקרה לי לאחרונה, הפעם האחרונה שעשיתי משהו בפעם הראשונה, נושאים מהאקטואליה וכו').

מחלקים את הכיתה לזוגות, כאשר אחד מהתלמידים בוחר פתק ועליו לדבר על הנושא דקה, לאחר דקה הבן זוג מנסה לחזור בדיוק באותן המילים על הסיפור. לאחר מכן, מתחלפים.

3. "ואהבת לרעך כמוך" - לקראת ל"ג בעומר אפשר להתייחס לאחד המשפטים המפורסמים של ר' עקיבא "ואהבת לרעך כמוך- זה כלל גדול בתורה" . אפשר לעשות סבב שבו כל אחד מתייחס למשפט או מתי בפעם האחרונה נתקל ביישום של המשפט.

באדיבות רינה פורטנוי

השבוע מצרפת קטע משיר בלילה ההוא של זלדה. מאחלת לנו רגעים רבים כמו זה.

שיהיה סוף שבוע רגוע,

ונדה

בַּלַּיְלָה הַהוּא

כַּאֲשֶׁר יָשַׁבְתִּי לְבַדִּי בֶּחָצֵר

הַדּוֹמֶמֶת

וְהִתְבּוֹנַנְתִּי אֶל הַכּוֹכָבִים -

הֶחְלַטְתִּי בְּלִבִּי,

כִּמְעַט נָדַרְתִּי נֶדֶר -

לְהַקְדִּישׁ עֶרֶב-עֶרֶב

רֶגַע אֶחָד,

רֶגַע קָט וְיָחִיד

לַיֹּפִי הַזֶּה הַזּוֹרֵחַ.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page