top of page

ניוזלטר פדגוגי 7.11.19


ממוח לתודעה לחינוך

השבוע, השתתפתי בהרצאה של ד"ר נועה אלבלדה ותמר חביב וכותרתה הייתה "ממוח לתודעה לחינוך". בהרצאה הן הציגו ארבעה שינויי פרדיגמה בחקר המוח בהקשר של חינוך. על חלק מהדברים כתבתי כאן לא מעט, אז אנסה לייצר פוסט שמאגד את כל הרעיונות יחד (מצרפת קישורים לפוסטים הרלוונטים).

1. המוח הוא פלסטי: במהלך כל החיים שלנו המוח יכול לייצר נתיבים חדשים ולאבד נתיבים מאוד ותיקים וחרושים. יכולת הלמידה נשמרת כל הזמן וה"טריק" הוא פשוט לתרגל. מכאן גם מגיעה ההבנה כי כדאי ללמד את הילדים.ות לגבי חשיבה מצמיחה, חשיבה שמעודדת לנסות, לטעות, לתרגל ולהתמיד ולא לדפוס חשיבה מקובע בו הכישרון הוא זה שקובע.

2. חשיבות קשר מוח-גוף: לחשיבות שבין קשר מוח- גוף יש כמה רבדים. תחילה, המוח קולט את הגירויים ומפרש אותם, כך שאם הגוף המצב מסויים (למשל מצב רפוי ולא עירני) אז יש סיכוי נמוך יותר לקלוט מידע חדש. לעומת זאת, אם הגוף דרוך ועירני אז הסיכוי לקלוט ולהבין מידע חדש עולה. יתרה מכך, אנו מבינים גם כי תנועה מגבירה את זרימת הדם לכל הגוף וגם למוח ומפחיתה ישבנות. נמצא גם כי יש קשר בין אזורי למידה במוח לבין אזורים של תנועה ולכן, בתנועה יש סיכוי מוגבר ללמידה. אז מה עושים בכיתה? מלמדים בתנועה ואם זה לא מספיק אז יש כאן עוד רעיונות. חשוב גם לעשות הפסקות למוח "Brain breakes" או להגדיל וממש ללמד בלמידה מרווחת.

3. המוח הוא איבר חברתי- יש בנו פוטנציאל מלידה להיות נדיבים, אמפתיים, וחומלים. ולכן, אינטרקציות חברתיות מגבירות את הלמידה. איך עושים את זה בכיתה? מכ"מ או Think Pair &Share. מבקשים מהתלמידים.ות לחשוב על נושא מסויים (לפני ההקניה או אחרי, לגבי רעיון או עיקרון) ולכתוב. לאחר מכן, משתפים בזוגות את מה שכל אחד כתב. אפשר להקציב זמן מוגדר לכל חלק.

4. רגש וקוגניציה הולכים יד ביד- לא צריך להיות מורה ותיקה כדי לדעת שלפעמים התלמידים לא פנויים ללמידה. פניות ללמידה נגרמת לא רק מדברים גדולים ומשמעותיים אלא גם מדברים שייתכן ולנו יראו פעוטים למשל כמו ריב בהפסקה. אז מה עושים? מאפשרים מקום למה שמטריד ומפנים מקום ללמידה, איך? פותחים את השיעור בצ'ק אין- סבב קצר שמתייחס לשאלה שמטרתה להבין איך כל אחד הגיע לשיעור. שאלות אפשריות לצ'ק אין הן: איזו מחשבה אני משאירה בחוץ, מה אני מביאה איתי לשיעור, מה מזג האוויר הפנימי שלי.

לסיכום, לחוקרי מוח יש הרבה מה להציע לעולם החינוך, חלק מההצעות ידועות כבר שנים ועכשיו הן רק מקבלות תוקף מדעי וחלק מההצעות הן חדשניות וייחודיות אך מאחר והמעשה החינוכי הוא לא פשוט וגם אין נוסחא אחת ויחידה שאיתה אפשר להצליח עם כל התלמידים שווה תמיד לנסות דברים חדשים.

רעיונות לבוקר טוב

1. עוגה עוגה- עומדים במעגל, מחזיקים ידיים ושרים את השיר, מסתובבים יושבים וקמים לפי ההנחיות של השיר (זו גם הזדמנות מצויינת לחדד שזה שיר לא על עוגה אלא על לעוג- להסתובב). לאחר מכן, מבקשים מהתלמידים להחזיק ידיים אך... במרווח של אחד- ז"א לא למי שעומד לידי אלא לזה שעומד ליד מי שעומד ליד:) (נוצר מצב של החזקת ידיים בהצלבה) ושוב שרים, מסתובבים יושבים וקמים. לאחר מכן, מבקשים מהם להחזיק יד למישהו שרחוק מהם במרווח של שניים- עכשיו המעגל כבר ממש צפוף ואז שוב שרים, מסתובבים יושבים וקמים.

וכן הלאה.

באדיבות מקסים פופליוחין

2. מלך התנועות - מבקשים מתנדב.ת שיצאו מחוץ לכיתה. מחליטים על מישהו שהוא קובע את התנועות וכולם חוזרים אחריו. משמיעים שיר, מתחילים לעשות את התנועות ומחזירים את המתנדב כאשר המשימה שלו היא לגלות מי קובע אותן.

3. המדבקה- מדביקים לתלמידים מדבקות על הגב עם כל מיני מילים (גרב, מסרק, אבטיח, שמיכה, כוס וכו') מסתובבים בכיתה ועל התלמידים להתייחס אחד לשני כאילו הם החפץ (למשל לאבטיח נאמר- איך אני אוהבת לאכול אותך בים). המשימה היא לגלות מה כתוב לכל אחד על הגב.

השבוע מצרפת שיר שמזמין אותנו להיות יותר קשובים, מודעים ומקבלים (ללא שיפוטיות) את עצמנו.

שבת שלום!

ונדה

מלון אורחים / ג'לאלאדין רומי

להיות אנושי זה מלון אורחים. אורח חדש מדי בוקר.

שמחה, דכאון, רשעות, מודעות חולפת מגיעה כאורח בלתי צפוי.

קבל את כולם בברכה ובדר אותם! אפילו אם הם קהל של עצבונות, שמנקה את ביתך באלימות מכל רהיטיו, עדיין, התייחס לכל אורח בכבוד. ייתכן שהוא מרוקן אותך בעבור עונג חדש.

המחשבה החשוכה, הבושה, הרשעות, פגוש אותם צוחק בדלת, והזמן אותם פנימה.

היה מלא תודה לכל מי שבא, כי כל אחד מהם נשלח כמדריך מלמעלה.

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page