top of page

ניוזלטר פדגוגי 8.3.18

סולם ערכים

בהמלצה של אורית ברגר קראתי ספר מקסים ששמו סולם ערכים שכתב דיוויד מנשה. דיוויד מנשה היה מורה שבגיל צעיר אובחן במחלת הסרטן. בעקבות הבשורה הוא יוצא למסע בעקבות התלמידים שלו. במהלך הקריאה של הספר התחדד לי הרעיון שאנחנו זורעים זרעים אבל אנחנו לא יודעים איך הזרעים האלה יתפתחו, לאיזה כיוון ובאיזו עצמה. יתרה מכך, לעתים, מעשים קטנים שלנו, או משפט שאמרנו בכיתה שבכלל לא ייחסנו לו הרבה משמעות, הוא זה שדווקא נפל על אוזניים לא ערלות והפך לזרע שיצמח ויתפתח.

במהלך הספר, המורה מספר על חוויות ההוראה שלו ואני מצרפת כאן רעיונות מגניבים שאפשר ליישם בכיתה.

1. פעילות על סולם ערכים (ע"מ 63): המורה היה מבקש מהתלמידים לדרג את סולם הערכים שלהם. את הערכים הוא נתן בשתי עמודות ועל התלמידים היה לדרג אותן אחת מול השניה לפי סדר החשיבות שלהן.

את הפעילות הזו הוא גם היה עושה כשהיה מלמד סיפורים (כמו אותלו) והיה מבקש מהתלמידים לדרג את סולם הערכים של הדמויות. (אפשר כמובן לעשות זאת על דמויות היסטוריות, גישות למדינה או מפלגות ועל סוגיות אתיות ביולוגיות וכו'). כמובן שלא צריך להיצמד לרשימה שלו אבל מצרפת אותה להשראה.

2. אוטוביוגרפיה בתמונות (ע"מ 55). התלמידים צריכים לחשוב על עשרה אירועים מכוננים בחייהם ולכתוב משפט קצר על כל אחד מהם (ללא שמות תואר או תוארי הפועל- למשל למדתי לרכב על אופניים) ולהדגים כל אירוע בעזרת ייצוג וויזואלי (ציור, צילום, שרטוט) ולהרכיב מהם קולאז'. לאחר מכן, אפשר לבקש מהם לכתוב את סיפור חייהם, להציג בכיתה ולתלות על קירות הכיתה.

3. מודל הספירלה (ע"מ 60): המודל בעצם מתאר את התפתחות נקודות הראייה שלנו. אם בינקות, התינוק מתעניין רק בעצמו ובצרכים שלו, עם ההתבגרות, אנחנו מתחילים לראות דברים אחרים (הורים, אחים ואז גם חברים) עד שמגיעים לקצה הספירלה וזה המקום של האקטיביזם החברתי, תחילה המודעות לדברים ואז גם אולי פעולות אקטיביות לשינוי המצב. דרך מודל הספירלה היה מבקש מהתלמידים למקם את עצמם, וחושב יחד איתם איך להתקדם עוד שלב בספירלה.

בספר עוד רעיונות ומחשבות רבות על החינוך וההוראה, וגם כשהם היו בנאליים הם היו מוגשים באופן כל כך מדוייק שהם הרחיבו את הלב ועוררו תהיות ומחשבות.

מוודאים הבנה - zoom in zoom out

כאשר רוצים לוודא הבנה של תהליך ניתן לעשות את הפעילות הבאה:

מכינים כרטיסיות עם תמונות של התהליך (תהליך המיוזה או שכפול דנ"א, תהליך התפרצות געשית או רעידת אדמה, תהליך של צמצום שטח המחייה של היהודים בגרמניה הנאצית או תהליך הכיבוש הנאצי, תמונות ממחזה אנטיגונה). מחלקים לתלמידים את הכרטיסיות כך שהם מחזיקים אותן צמוד לחזה שלהם מבלי שהאחרים יראו. המשימה של כל התלמידים שקיבלו את הכרטיסיות להסתדר לפי הסדר מבלי להראות את התמונה אלא רק ע"י שיח בינם לבין עצמם.

משאר הכיתה מבקשים להתבונן, ולנסות להבין מה היו השיקולים של החברים . לבסוף, מציגים את התוצאה, בודקים ומדייקים.

רעיונות לבוקר טוב

1. עוברים בחישוק- התלמידים עומדים במעגל ומחזיקים ידיים, המשימה היא להעביר את החישוק בין כולם מבלי לשחרר את הידיים ובזמן הכי קצר.

באדיבות רויטל אמויאל

2. 1-40: מפזרים על הרצפה כרטיסיות ממוספרות מ-1 עד 40. על התלמידים לעמוד מסביב לכרטיסיות, כאשר עליהם לגעת במספרים לפי הסדר.

כללים: בכל זמן נתון רק תלמיד אחד נוגע במספר.

בכל פעם תלמיד אחר צריך לדרוך על הכרטיסיות.

אפשר להקציב זמן לביצוע המשימה (למשל דקה וחצי).

באדיבות רויטל אמויאל

באדיבות אורית ברגר

השבוע מצרפת שיר לכבודנו, הנשים!

שיהיה סוף שבוע נעים,

ונדה

בתוך כל אשה/רחלי ראובן בתוך כל אשה שפגשתי בחיי שוכנת נביאת אמת וגלי ים מלכותיים רוטטת בת קול שקוראת לה לעשות שלום עם הגוף עם האדמה ועם אלוהים בתוך כל אשה שפגשתי שוכן כאב העולם כולו וסוד שממתין להתגלות שוכנת שבת שמבקשת לחלחל ולהתקדש עמוק פנימה בתוך כל אשה שפגשתי שוכנת כמיהה למצוא לעצמה רחם ולהתרפא בה ולנח ולו רק לכמה דקות כל יום בתוך כל אשה שפגשתי שוכנות ארבע אימהות שלושה אבות שני לוחות הברית ואלה אחת

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page