top of page

ניוזלטר 11.1.18

ששת כובעי החשיבה

אחד התפקידים המרכזיים שלנו בעבודת החינוך הוא ללמד את הילדים להסתכל ולחשוב מנקודת מבט שונות, המשימה הזו לא פשוטה, היא לעתים מעוררת התנגדות, לעתים אין לנו פנאי בכלל לעסוק בכך ולעתים אנחנו פשוט לא יודעים איך. אחת הדרכים שאורית ברגר הזכירה לי השבוע היא דרך ששת כובעי החשיבה של אדוארד דה בונו. בעצם דה בונו פיתח דרך להתבוננות וניתוח מצבים דרך שש פריזמות וקרא להן כובעי חשיבה, דרך פריזמת הידע והעובדות, דרך הרגש, דרך חשיבה ביקורתית חיובית וגם שלילית, דרך חשיבה יצירתית ואפילו דרך חשיבה על חשיבה.

את ששת כובעי החשיבה ניתן להביא לכיתה לשיעור חינוך אבל גם בשיעורים מקצועיים (למשל, ניתוח של סוגיות אתיות מדעיות, ניתוח של יצירות ספרותיות או אירועים היסטוריים, ניתוח מודלים פסיכולוגיים, ניתוח פרסומות, סרטים וסרטונים וכו')

מאמר וכרזה מהאתר של ברנקו וייס על ששת כובעי החשיבה. בנוסף, קישור למערך שיעור של עמותת שיעור אחר (אומנם הוא לפתיחת שנה אבל עם התאמות קלות הוא יהיה מתאים גם לאמצע השנה) וקישור לדף בריינפופ להסבר קצר על הכובעים (מתאים יותר לכיתות נמוכות יותר).

תעודות

מניחה שברב בתי הספר בהם השנה מחולקת למחציות, יחלקו תעודות בשבועות הקרובים. רויטל בן דבש הכינה מערך לשיעור חינוך לקראת התעודות, וקראה לו סולמות ונחשים, המערך מתמקד בהצבת מטרות לקראת המחצית הבאה, בסולמות אשר יכולים לקדם אותנו לעבר המטרות ועל נחשים שמשמשים כמטפורה לקשיים והאתגרים. המערך מצורף כאן וגם מצגת המלווה את השיעור.

רעיונות לבוקר טוב

1. הפלאפונים הפכו לחלק מאוד גדול מחיינו ובטח ובטח מחיי הילדים. באינטואיציה ברור לנו ששימוש מופרז מוביל להשלכות הרסניות אך חשוב שהדברים שנאמר בכיתה יהיו מבוססים על מחקרים וממצאים. מצרפת קישור לכתבה על שימוש בסמרטפונים בכיתה ובכלל. אפשר להראות בכיתה. לאחר מכן אפשר לעשות סבב, מה למדתי מהסרטון ואולי אפילו להכריז על תחרות "זמן ללא פלאפון" (למשל לאכול השבוע את כל הארוחות ללא שימוש בפלאפון וכו').

באדיבות מור בכש

2. עומדים במעגל- מנחים את התלמידים לעמוד במעגל. המשחק בנוי משלושה שלבים, כאשר המעבר משלב לשלב מותנה בהצלחה של כולם.

שלב א: התלמידים צריכים לבצע את ההנחיות הבאות: ימינה שמאלה קדימה ואחורה.

שלב ב': עכשיו על התלמידים לעשות הפוך ממה שהמורה אמרה, ימינה - התלמידים צריכים לזוז שמאלה, וקדימה צריכים לזוז אחורה ולהפך.

שלב ג': הפעם בהנחיה ללכת ימינה כולם הולכים ימינה אך על התלמידים לצעוק שמאלה, כשהמורה אומרת קדימה, על התלמידים ללכת קדימה אך לצעוק אחורה.

באדיבות רויטל אמויאל

השבוע מצרפת שיר של נורית זרחי שאומנם כתבה אותו בספר ילדים אך נראה לי מתאים לכולנו.

שיהיה סוף שבוע נפלא,

ונדה

"אני יורדת

במדרגות אל השינה.

בראשונה

אני דורכת על קטיפה,

בשנייה על פרוות ים קצופה,

בשלישית אני יורדת

על מדרגה ערה,

חיה רעה אני פוגשת שם

מוכרה,

ואז אני אומרת לה מילת שינה

והחיה נמסה וחסל

ואני כמו תות

בפי השינה נבלעת

כבערסל ."

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
bottom of page